• SOBE VAKFI
  • Ayırt Etme Becerisi
  • SOBE VAKFI
  • Ayırt Etme Becerisi

Tipik gelişim gösteren çocuklar konuşmadan önce söylenileni anlama becerisi geliştirirler. Yani ifade edici becerilerden önce alıcı dil becerileri gelişmektedir. Örneğin; bir çocuk bardakla su içecekse “bardak” demeden önce kendisinden bardak istenildiğinde onu bulmayı bilir. Nesneleri tanıma becerisi de çocuğun konuşmasına yardımcı olacak önkoşul beceriler arasındadır. Çocuğun istenileni yapması veya başkalarının konuştuğunu anlaması için nesneleri tanıması gerekmektedir. Tanıma, çocuğun istenildiğinde doğru nesneyi göstermesi olarak tanımlanabilir.

Nesne tanıma becerisi çalışırken özellikle çocuğun günlük hayatta karşılaştığı veya çok sevdiği nesneleri tercih ederek başlamak faydalı olacaktır. Belirlediğiniz birkaç nesne ile çalışmaya başlayabilirsiniz. (Örneğin; araba, suluk, kaşık). Çalışırken çocuğunuzun motivasyonunu sağlamak için çok sevdiği bir yiyeceği ya da oyuncağı pekiştireç olarak yanınızda bulundurun. Çocuğunuzun rahat görebileceği şekilde karşısına bu nesneleri yerleştirin. Siz de hem çocuğunuza fiziksel yardım sunabileceğiniz şekilde oturun. Çocuğun boyuna uygun bir masada çalışmanız çocuğun nesneleri görmesini hem de sizin yardım sunmanızı kolaylaştıracaktır. Daha sonra “arabayı göster.” yönergesini sunun. Çocuk 3 saniye içinde arabayı bulamazsa fiziksel yardım ile arabayı bulmasına yardımcı olun. “Arabayı buldun, aferin” diyerek doğru yaptığını ifade edin ve hoşuna giden bir pekiştireç sunun. Pekiştirecini tükettikten ya da oynadıktan sonra aynı denemeyi tekrar edin. Birkaç deneme sonunda farklı nesneleri sormaya devam edin. Bu oturumu 5-10 dakika arasında çalışabilirsiniz. Çocuk nesne tanıma becerisini kazandıkça fiziksel ipucunu yavaş yavaş geri çekin. İlk başlarda tüm elini tutarak yardımcı olurken bileğinden, kolundan ve ufak bir dokunmayla destek olacağınız şekilde ipucu sunun. Bağımsız bir şekilde nesne tanımaya başladıkça yiyecek pekiştireçleri de azaltmalısınız.