• SOBE VAKFI
  • İstek Bildirme
  • SOBE VAKFI
  • İstek Bildirme

Çocuk çevresi ile duygularını, düşüncelerini ve isteklerini aktararak etkileşim kurar. Erken çocukluk döneminde bazı seslerle birlikte işaret ederek daha sonraki dönemlerde ise sözel olarak ifade ederek isteklerini bildirir. Otizmli çocukların iletişim kurmada bazı sınırlılıklar yaşaması, isteklerini ifade etmelerini de olumsuz etkileyebilmektedir. İsteklerini ifade edemeyen çocuklarda çeşitli problem davranışlar görülebilmekte bu durumda hem ailenin hem de çocuğun hayatını zorlaştırmaktadır.  Sizler otizmli çocuğunuzla istek bildirmeleri için çalışarak onun iletişim becerilerini geliştirebilirsiniz.

Otizmli çocuğunuzla istek bildirme çalışırken öncelikle çocuğunuzun dil gelişimine uygun hedefler koymanız gerektiğini aklınızda bulundurmalısınız. Örneğin henüz ses çıkarmayan çocuğunuz için hedefiniz “çikolata verir misin?” demesi yerine çikolatayı işaret etmesi veya “çi” demesini hedeflemeliyiz. Günün her anında çocuğunuza istek bildirme çalışabilirsiniz. Ancak programlı bir şekilde çalışmak sizin işinizi daha kolaylaştıracaktır. Burada diğer beceriler çalışırken nasıl istek bildirmeyi çalışacağımızı anlatacağız.

Çocuğunuzla herhangi bir beceri çalışırken onun görebileceği ancak ulaşamayacağı bir yere çok sevdiği bir oyuncak ya da yiyecek yerleştiriniz. Çocuğunuz oyuncağa ya da yiyeceğe yöneldiğinde elinden tutup dil becerisine göre “çi, ver, cips, çikolata ver, çikolata verir misin?” gibi sözel ipucu sununuz. Eğer çocuğunuz hiç ses çıkarmıyorsa işaret parmağı ile işaret etmesi ya da avucunu açıp kapatarak ver şeklinde mesajını iletmesi için fiziksel yardım sununuz. Hemen ardından istediği oyuncak ya da yiyeceği çocuğunuza veriniz. Zamanla çocuğunuz hedeflediğiniz beceriyi gerçekleştirdikçe ve dil becerisi geliştikçe daha ileri sözel ifadelerini hedefleyebilirsiniz. 

İstek bildirme becerisini çocuğunuzun resimlerle iletişim kurmasını sağlayacak şekilde de çalışmanız mümkün olmaktadır. Özellikle konuşamayan çocuklarda resim kullanmak iletişim becerilerinin gelişmesine katkı sağlamaktadır. Çocuğunuzun sevdiği oyuncak, yiyecek ve içeceklerin resmini çekin ve bunun çıktısını alın. Resmin yıpranmaması için şeffaf kartlıklar kullanmak ya da laminasyondan geçirmek gerekmektedir. Diğer becerileri çalışırken bu resimleri çocuğunuzun ulaşabileceği bir yere koyun. Çocuk istediği yiyecek, içecek ya da oyuncağa uzandığında elinden tutarak ilgili resmi almasını ve size vermesini sağlayın. Ardından resmin adını söyleyerek istediği şeyi ona verin. Örneğin çocuğunuzun baloncuk oynamaktan çok hoşlandığını düşünelim. Baloncuğun resmini çekin ve çocuğun ulaşabileceği yerde bulundurun. Siz komutları yerine getirme becerisi çalışırken çocuğunuzun görebileceği yere baloncuğu yerleştirin. Çocuğunuz baloncuğa yöneldiğinde elinden tutarak baloncuk resmini alıp size vermesini sağlayın. Ardından “balon” diyerek model olun ve baloncuğu üfleyin. Böylelikle çocuğunuzun balon demesini teşvik etmiş olacaksınız.